
He then took refuge in several departments throughout the facility and began tampering with the initial test subject roster, rearranging Chell to the top of the list as Test Subject #1 instead. Związku z wydarzeniami w pierwszej części gry jeden z techników ośrodka, Doug Rattmann uratował się od próby GLaDOS zamordowania wszystkich z pomocą neurotoksyn. GLaDOS w Portalu z podłączonymi rdzeniami osobowości. Dochodzi do walki w jej komorze na końcu gry Portal, co pozwoliło jej rozwijać jeszcze głębszą nienawiść po jej wybudzeniu na początku sequela. Jej pierwszy obiekt testowy i protagonista serii - Chell - została ostrzeżona o drugiej stronie GLaDOS z pomocą Rattmanna. Od ataku, zarządzała całym ośrodkiem tak, jak mogła. Doprowadziło to ostatecznie do zaniedbania zewnętrznego świata po tym, a cała uwaga została skierowana na Black Mesę i wyżej wymienioną inwazję. Destrukcja ośrodka zbiegło się z inwazją na Ziemię co wydarzyło się dwa dni później w firmie przeciwnej Aperture, Black Mesa. Jednakże nieokreślona ilość osób personelu, bądź tylko jedna, Doug Rattmann, przeżyła ataki GLaDOS razem z protagonistą serii, Chell. Od momentu, kiedy miała kontrolę nad połową urządzeń ośrodka zaczęła zabijać wiele jego bywalców poprzez neurotoksyny. Po dekadzie ciężkich robót GLaDOS została oficjalnie aktywowana w 1998 jako część jednego z wielu wydarzeń podczas dnia "Weź Swoją Córkę do Pracy". Po tym, jak Johnson był świadom, że może umrzeć z powodu trującej skały księżycowej zanim tworzenie GLaDOS zostanie skończone, dał znak, że rdzeń osobowości będzie bazowany na Caroline zamiast nim. Projekt został uruchomiony pod okiem Cave'a Johnsona i jej celem była próba stworzenia w pełni funkcjonalnej i zaawansowanej inteligencji która początkowo była próbą oszukania śmierci przez Cave'a Johnsona. GLaDOS była tworem Aperture Science, rdzeniem osobowości stworzonym do bycia centralnym oprogramowaniem komputerowym.
